Tuesday 17 December 2019

3 Padah Mencuri Elektrik Meter.




3 Padah Mencuri Elektrik Meter.
.
Pernah dengar orang curi Elektrik Meter?.
.
Admin nak share sikit padah bila kita curi elektrik meter untuk kepentingan diri.
.
1. Boleh didenda sehingga Rm 1 Juta jika disabit kesalahan.
.
2. Incase kalau terjadi apa apa kerosakan pada meter kita. TnB dan Suruhajaya Tenaga akan datang buat pengujian. dan jika mereka dapati masalah berpunca daripada kes kita mencuri, Serta merta mereka akan terus membuat laporan dan ikut prosedur undang undang yang telah ditetapkan. mereka juga boleh cek dari awal kita mula mengganggu meter tersebut, berapa lama yang kita dah curi. makin lama semakin berat kes tu anda kne tanggung. beware!. Jangan sesekali curi meter untuk kepentingan diri.
.
3. Dipenjara tidak lebih dari 10 tahun..
.
.
.
.
Selain dari dihukum kerana mencuri elektrik, mengganggu meter juga sebenarnya boleh membawa bahaya. Ini kerana, kalau korang menggangu meter, fius mungkin tidak berfungsi dengan baik dan boleh menyebabkan kebakaran. Makanya, korang di sini bukan saja membahayakan diri sendiri, tapi juga orang lain.
.
Selain itu, kalau korang secara cuai menyebabkan kecederaan/kerosakan kepada orang lain atau harta benda kerana disebabkan gangguan pada meter, korang boleh didakwa di bawah Seksyen 37(2) akta sama. Di mana, korang boleh didenda sehingga RM100,000, penjara sehingga 5 tahun atau kedua-duanya.
.
Ha sudah makin banyak kesalahan makin banyak denda nak hadap.

No comments:

Post a Comment